Première: de live cursus Trauma & Hersenen

Leer alles over traumasporen in de hersenen
& wat de hersenen nodig hebben om te herstellen

  Voel je hoe traumasporen het leven van je cliënten kunnen beheersen en ben je op zoek naar een verdieping om hiermee beter om te kunnen gaan? Dan is deze unieke live cursus helemaal iets voor jou.

 

 Ik geef je een diepere kijk binnenin de hersenen. Hoe ontstaat een trauma, hoe wordt dit in de hersenen opgeslagen en hoe kan het jouw alledaagse beslissingen nog beïnvloeden? Je leert over het nut van emoties, het “kalmeren” van je zenuwstelsel en hoe je neuroplasticiteit kunt inzetten voor herstel. Tenslotte gaan we in op het doorbreken van patronen en het kunnen ervaren van geluk.

 

 

Binnenin de hersenen ervaren we de hele wereld – Gezonde hersenen zijn de sleutel tot een rijker, gelukkiger en vrijer leven

 

 

 

Voor wie?

Hoe beïnvloedt trauma de hersenen en wat hebben de hersenen nodig om hiervan te herstellen? Vanaf wanneer is iets eigenlijk trauma en hoe kan trauma allerlei klachten veroorzaken? Trauma ligt vaak aan de basis van symptomen zoals angst, depressie, verslaving, concentratieproblemen, psychosomatische klachten, etc. Het blijkt dat trauma de hersenen ook op structureel niveau verandert. Vice versa veroorzaakt traumatisch hersenletsel niet alleen structurele veranderingen in het brein maar geeft vaak ook psychische klachten van posttraumatische stress. Hoe kun je als psycholoog, arts of therapeut, begeleider, leerkracht, etc. de kennis van de hersenen toepassen om je hersenen te helpen herstellen, zelfs als er op structureel niveau veranderingen zijn opgetreden?

 

Deze cursus is geschikt voor zowel professionals als mensen die zelf graag meer willen weten over de hersenen:

  

  • Je hebt vragen over de impact van trauma op de hersenen en zou deze beter willen begrijpen. 
  • Je wilt weten hoe bepaalde symptomen veroorzaakt kunnen worden die kunnen leiden tot bepaalde diagnoses.
  • Je werkt als professional met mensen die angst, stress, onverwerkte trauma´s of emoties ondervinden en je wilt hen hierin beter kunnen begeleiden. 
  • Je voelt dat trauma een grote rol speelt in het leven van je client, maar je durft hier misschien niet dieper op in te gaan en je weet ook niet goed hoe je dan wel progressie kunt teweegbrengen.  
  • Je wilt concrete tools om veiligheid te kunnen bieden en omgaan met moeilijke situaties. 
  • Je zoekt naar manieren om de mind-body connectie bij je client te vergroten, zonder dat dit als bedreigend wordt ervaren. 
  • Je wilt begrijpen hoe de hersenontwikkeling loopt en welke gevoeligheden er bestaan bij neurodivergente groepen.   
Na deze cursus kun je:
 
  • Begrijpen hoe ons zenuwstelsel met stress omgaat, hoe trauma ontstaat en de gevolgen hiervan.
  • Weten welke hersenstructuren en -netwerken er zijn veranderd door trauma en hoe we een vlotter herstel kunnen bereiken (bij onszelf en / of client).
  • Een betere auto- en co-regulatie bereiken.
  • De window of tolerance van je cliënten leren vergroten (minder snel in fight-flight of freeze komen), zodat ontspannen en genieten van positieve dingen beter lukt. 
  • Zorgen voor een sterkere mind-body connectie: veiligheid in het lichaam vergroten. 
  • Sterker in de interacties met anderen staan, met meer (zelf)compassie, je grenzen beter aangeven, en oude patronen doorbreken. 
  • Begrijpen wat de hersenen echt nodig hebben om te floreren. 
  • De hersenontwikkeling begrijpen.
  • Brein- en traumabewust opvoeden.
  • Hoogbegaafden en hooggevoeligen beter kunnen helpen door meer kennis over de werking van hun brein en trauma-gevoeligheid. 

Cursus opbouw

Er zijn in totaal 5 live online masterclasses van om de twee weken. Eerst geeft Iseult een unieke kijk binnen de hersenen binnen het thema van de betreffende week. Je leert wat deze hersengebieden / netwerken nodig hebben om weer in balans te komen. In het tweede deel van elke masterclass is er een boeiende uitwisseling over concrete voorbeelden uit je dagelijkse leven. 

 

De onderwerpen zijn: ——> 

  

Tijdens deze les gaan we in op het autonome zenuwstelsel en het effect van langdurige stress op je systeem zoals de HPA as.

 

Ook leer je over emoties en sensaties, hun nut en hun invloed op het langetermijngeheugen. 

Hier gaan we in op de sporen die zowel psychisch als fysiek trauma kunnen achterlaten in de hersenen en de overlap en verschillen tussen beide.

 

 

We leren over de belangrijkste netwerken van de hersenen en hoe trauma hier impact op heeft en symptomen kan geven zoals angst, slaap-, geheugen- en concentratiestoornissen. 

In deze sessie gaan we leren hoe we het zenuwstelsel terug in een veilige toestand kunnen brengen. Je leert ook (over) technieken om stress te reduceren. Je leert symptomen herkennen aan de hand van de belangrijkste hersengebieden en netwerken. Je leert ook wat er nodig is om deze gebieden weer in evenwicht te brengen en traumatische herinneringen terug in je hersennetwerken te integreren.  

Slaap is een van de belangrijkste dingen die je lichaam doet om te herstellen. Voor je hersenen is een goede slaap cruciaal. Wat doe je echter als je je inherent onveilig voelt waardoor je nooit diep of genoeg kunt slapen?

 

Je leert over technieken die helpen om je veilig in je lichaam te voelen.

Veel van onze alledaagse patronen zoals pleasing, je nooit goed genoeg voelen, geen grenzen kunnen aangeven, etc., komen voort vanuit trauma met een kleine -t. Hierbij is misschien nooit een echt dramatisch of plotseling trauma opgetreden, opgroeien met continue kritiek, steeds op je hoede moeten zijn, etc. kan grote gevolgen hebben. Daardoor worden we waakzaam en reactief naar de buitenwereld toe, waardoor we het contact verliezen met onze binnenwereld. En daar zit nu juist de potentie tot het ervaren met geluk! Een diepgaand contact met de binnenwereld kan onaangename sensaties uitlokken. Leer hier hoe je met deze sensaties om kunt gaan, zodat je weer geluk kunt voelen. In deze les leren we hoe we neuroplasticiteit kunnen inzetten om deze patronen te doorbreken. 

 

 

Bonus masterclasses

Meld je aan vóór 27/9 en ontvang gratis toegang tot deze bonussen! 

 

De onderwerpen zijn: ——> 

  

Hoe ontwikkelt zich het brein in de kindertijd en wat heeft het nodig om veerkrachtig te worden? Hoe blijft je kind zo goed als mogelijk trauma-vrij? En hoe pas je deze kennis toe met alle uitdagingen van dien? Kom het in deze masterclass te weten!

Een groot deel van de mensen die bij mij in de praktijk komen is hoogbegaafd zonder het te beseffen… Waarom eigenlijk? Het blijkt dat hoogbegaafden veel gevoeliger voor trauma. Hoogbegaafden zijn niet alleen hooggevoelig, maar ze hebben een groter risico op het meemaken van nare ervaringen, bijvoorbeeld op school en in andere settings. En omdat zij zich aanpassen en vaak geen hulp durven te vragen, worden ze meestal niet gehoord. Tegelijkertijd hebben zij te weinig groei-ervaring in het leven, waardoor executieve functies te weinig ontwikkeld worden. Welke boodschap krijgen hoogbegaafden tijdens hun leven en hoe kunnen we patronen die ontstaan zijn doorbreken? En hoe kun je in de wereld “functioneren” met deze verhoogde gevoeligheid? In deze masterclass laat ik zien wat het hoogbegaafde brein doet en nodig heeft. 

Wanneer

We starten op dinsdag 8 oktober om 10-12u met 5 tweewekelijkse live online bijeenkomsten: 8/10, 22/10, 5/11, 19/11 en 3/12. De bonussessies vinden plaats op 10/12 en 17/12.   

 

Aanmelden

De inschrijvingen zijn gesloten, zodat de cursus zo goed mogelijk kan worden voorbereid. Voor vragen hierover, stuur mij gerust een email: info@newrons.be

Nice to meet you! 

 

Ik ben Iseult, jouw docent in het Trauma & Hersenen traject. 

 

 

 

Ik begon mijn studie psychologie volledig anders als wat iedereen van mij verwachtte. Tegen de stroming in, koos ik als één van de weinigen vanaf dag 1 voor de cognitieve neurowetenschappen. Ik kreeg daar toen best wel wat commentaar op. Mensen vonden dit geen menselijke afstudeerrichting, want we zouden mensen als machines zien, het was te saai, te moeilijk, te ingewikkeld, en natuurlijk al helemaal niet nuttig of toepasbaar in de echte wereld!

 

Ik zou alleen een job kunnen krijgen in de academische wereld. Hoewel ik hier lange tijd met plezier werkte en inhoudelijk veel leerde over neuroplasticiteit, traumatisch hersenletsel, veroudering en leerprocessen, had ik moeite met het harde systeem. Ik zocht naar meer zachtheid, autonomie en het maken van een grotere en directe impact op het leven van mensen. 

 

Ik creëerde mijn eigen pad door de neurowetenschappen toe te passen in de praktijk vanaf 2015 en opende in 2022 mijn eigen praktijk Newrons. Binnen Newrons vind ik deze zachtheid, verbinding en de mogelijkheid het leven van velen te kunnen veranderen.

 

Er nog altijd niet veel geweten over de hersenen, zelfs onder de meeste psychologen. Maar de hersenen zijn nu eenmaal het orgaan wat we behandelen, en daarom is het essentieel dat we de basisprincipes goed kennen en begrijpen. Daarom is mijn missie deze impact te maken via neuro-educatie.  

 

Dankzij toepasbare inzichten van de hersenen die ik met cliënten in de praktijk deel, kunnen zij weer een stuk verder komen in hun proces. Velen wensen dat zij deze dingen eerder hadden geweten. Dat gun ik jou natuurlijk ook en dit beweegt mij ertoe deze cursus op te zetten!

 

Voor clinici is dit een uitgelezen kans meer te weten te komen hoe therapie gerichter kan worden toegepast dankzij waardevolle kennis over de hersenen en ons zenuwstelsel.

Wat anderen zeggen over Iseult  

“De standvastig vrolijke, altijd eerlijke, positieve en spontane interactie met Iseult is intelligent en sprankelend zoals zij. Zij is een betrouwbare bron van orientatie in emotionele en traumatische verwarring, wat een zeldzame kwaliteit is. Bedankt voor dit levensreddende werk” – Caroline (pseudonym)


 

“Iseult´s geduld, opgewektheid en enorme vakkennis maakten dat ik me veilig voelde. Ik kwam altijd terecht in een warm bad van aandacht en betrokkenheid. Ik hoop voor veel mensen dat ze de weg naar Newrons vinden omdat ik er heel zeker van ben dat de persoonlijke begeleiding van Iseult positieve veranderingen teweegbrengt.” – Isa (pseudonym)

 

FAQ

De live bijeenkomsten vinden tweewekelijks plaats op: 8 okt, 22 okt, 5 nov, 19 nov en 3 december, steeds van 10-12u. De bonussessie trauma & hoogbegaafdheid vindt plaats op 10 en 17 dec, ook van 10-12u. Je krijgt hiervoor een link toegestuurd. Er komt na elke live sessie een replay en je kunt je vragen al van te voren insturen, zodat ze tijdens de sessie behandeld kunnen worden. 

 

Ja, de cursus is online en je krijgt ongeveer een dag van te voren de link om in te loggen.

 

Je krijgt een pdf van de slides van de presentatie en de bijbehorende oefeningen achteraf. Je krijgt dan ook toegang tot de replay. 

Jazeker. Stuur je vraag ten laatste 1 week voor de live sessie van het betreffende topic in en dan zal ik deze vraag helemaal voor jou uitpluizen en in de materialen mee integreren. Je krijgt hiervoor uiteraard een reminder.

Je kunt je aanmelding annuleren tot 2 weken voor de start van de cursus. 

Als je na aandachtig lezen van deze informatie nog twijfelt, stuur mij dan een mailtje met je bedenkingen of vragen naar info@newrons.be. Het is belangrijk dat je pas deelneemt als je een volle JA voelt. Twijfel je nog, doe het dan niet. 

Het primaire doel van deze cursus is opleiding en voorlichting over de hersenen en trauma. Hoeveel je hieruit haalt, hangt af van je verwachtingen en engagement tijdens de cursus. Je krijgt mijn engagement om al mijn kennis en ervaring met je te delen. Mocht je dan desondanks niet tevreden zijn, dan heb je een niet-goed geld terug garantie tijdens de eerste twee weken van de cursus. 

Disclaimer

Deze cursus dient voor educatieve doeleinden en is niet bedoeld om medische of psychologische hulp te bieden en vervangt dan ook in geen enkele zin individuele of groepstherapie. Heb je medische of psychische hulp nodig, zoek dan een arts of psycholoog die je kan begeleiden. Het doel van deze cursus is de kennis over de hersenen en trauma te verdiepen en hier op in te gaan in een groep. Persoonlijke vragen kunnen steeds tot 1 week voorafgaand aan de sessies worden ingezonden en de antwoorden hierop zijn van educatieve aard. 

 

De cursus kan worden geannuleerd indien er te weinig aanmeldingen zijn. Indien er teveel deelnemers zijn, wordt er een wachtlijst gehanteerd.