Lees hier meer over mijn klinische en wetenschappelijke achtergrond

Tot 2015 heb ik tot op assistent professor niveau (postdoctoraal medewerker) binnen de academische wereld aan meerdere universiteiten over de hele wereld onderzoek gedaan naar neuroplasticiteit met behulp van medische beeldvorming (MRI bij KU Leuven) en EEG. Daarvoor studeerde ik psychologie en de research master in cognitive neuroscience (tot 2007) aan de universiteit Leiden. Als onderdeel van mijn stage en scriptie heb ik vijf maanden onderzoek gedaan in het lab van Prof. Richard Davidson in Wisconsin-Madison (USA) naar angstconditionering (emotie) en aandacht met functionele MRI (fMRI) beeldvorming van de hersenen. Deze onderzoeksgroep is een pionier op vlak van emotie en meditatie onderzoek (onder andere bij de Dalai Lama). Hierna heb ik doctoraatsonderzoek aan de Universiteit van Marburg (Duitsland) gedaan naar de interactie tussen perceptie en actie en het leren van nieuwe motorische handelingen gedaan (summa cum laude afgestudeerd in 2010). In mijn carriere heb ik meerdere doctoraten en master studenten begeleid, en andere onderzoekers geadviseerd. 

Gedurende mijn gehele carrière heb ik leerprocessen en neuroplasticiteit onderzocht binnen jonge en oude mensen, gezond en na een hersenletsel, of andere neurologische of psychologische aandoeningen. Neuroplasticiteit is het vermogen om op basis van leren de hersenen te veranderen. We kunnen onderscheiden tussen functionele plasticiteit en structurele plasticiteit. Bij functionele plasticiteit veranderen de hersenen hun activatiepatroon om de taak die geleerd wordt, uit te kunnen voeren. Een voorbeeld hiervan is dat er bij een nieuwe taak (bijvoorbeeld de handen in een atypisch coördinatiepatroon te bewegen, of een nieuwe taal leren) meer activatie is van de prefrontale cortex. Naargelang de taak vaker uitgevoerd is geweest, valt de activatie van de prefrontale cortex zo goed als weg, en zal de activiteit meer plaatsvinden op de kerngebieden die met de taak te maken hebben (bijvoorbeeld primaire motorische cortex, cerebellum en basale ganglia voor motoriek). Bij structurele plasticiteit gaat het om structurele veranderingen in de hersenen naarmate een taak vaak gedaan wordt. Wat je bijvoorbeeld ziet is dat de grijze stof (hersencellen) toeneemt in de visuele cortex als je vaak jongleert. Dit zijn dus de nieuwe neuronen (cellichamen). Maar ook de (witte stof) connecties tussen de hersencellen veranderen en nemen toe in de gebieden die vaak gebruikt worden. De hersenen zijn wel degelijk in staat om tot op hoge leeftijd neuroplasticiteit te vertonen, en nieuwe connecties en nieuwe hersencellen (neuronen) te kunnen aanmaken. Dat de hersenen zo een potentieel hebben, heeft mij enorm gefascineerd. Daarom heb ik mij uiteindelijk op neurofeedback toegespitst. Dit is een techniek waarbij de hersenen worden getraind om meer of minder activiteit binnen een bepaald gebied te produceren. Door het trainen van bepaalde gebieden kunnen ook de functies van deze gebieden verbeteren, zoals bijvoorbeeld aandacht, geheugen, perceptie, verwerking van emoties, etc. 

Sinds 2015 pas ik deze neurowetenschappelijke kennis binnen de klinische praktijk toe met name via neurofeedback trainingen. In het kader van het klinische werk heb ik meerdere opleidingen gevolgd in de klinische psychologie binnen het oplossingsgerichte kader en systeemdynamieken (binnen Korzybski), trauma therapie (NICABM, met onder andere Bessel van der Kolk), Infraslow (ISF) neurofeedback bij Mark Smith, neuromeditatie (Neuromeditation institute) en Brainspotting voor kinderen en volwassenen (volgens methode David Grand, bij kinderarts Dr. Theresia Stöckl-Drax). 

 



Je kunt mijn publicaties in onderstaande lijst terugvinden en op www.pubmed.org. Als je graag een PDF wenst, mag je me altijd contacteren.

Zivari Adab H, Chalavi S, Beets IAM, Gooijers J, Leunissen I, Cheval B, Collier Q, Sijbers J, Jeurissen B, Swinnen SP, Boisgontier MP. (2018). White matter microstructural organization of interhemispheric pathways predicts different stages of bimanual coordination learning in young and older adults. European Journal of Neuroscience, 47(5): 446-459. Impact Factor: 2.8.

Solesio-Joffre E, Beets IAM, Woolley DG, Pauwels L, Chalavi S, Mantini D, Swinnen SP. (2018). Age-dependent modulations of resting state connectivity following motor practice. Frontiers in Aging Neuroscience, 10(25). Impact Factor: 3.6.

Chalavi S, Adab HZ, Pauwels L, Beets IAM, van Ruitenbeek P, Boisgontier MP, Monteiro TS, Maes C, Sunaert, Swinnen SP. (2018). Anatomy of subcortical structures predicts age-related differences in skill acquisition. Cerebral Cortex, 28(2): 459-473. Impact Factor: 5.4.

Santos Monteiro T, Beets IAM, Boisgontier MP, Gooijers J, Pauwels L, Chalavi S, King B, Albouy G, Swinnen SP. (2017). Relative cortico-subcortical shift in brain activity but preserved training-induced neural modulation in older adults during bimanual motor learning. Neurobiology of Aging, 58: 54-67. Impact Factor: 4.4.

Gooijers J, Beets IAM, Albouy G, Beeckmans K, Michiels K, Sunaert S, Swinnen SP. (2016). Movement preparation and execution: differential functional activation patterns after traumatic brain injury. Brain, 139(9): 2469-2485. Impact Factor: 10.3.

Pauwels L, Vankleef K, Swinnen SP, Beets IAM. (2015). Challenge to promote change: both young and older adults benefit from contextual interference. Frontiers in Aging Neuroscience, 11(7): 157. Impact Factor: 4.7.

Beets IAM, Gooijers J, Boisgontier MP, Pauwels L, Coxon JP, Wittenberg G, Swinnen, SP. (2015). Reduced neural differentiation between feedback conditions after training bimanual coordination with and without augmented visual feedback. Cerebral Cortex, 25(7): 1958-1969. Impact Factor: 8.3.

Boisgontier MP, Van Halewyck F, Corporaal S, Willacker L, Van den Bergh V, Beets IAM, Levin O, Swinnen SP. (2014). Vision of the active limb impairs bimanual motor tracking in young and older adults. Frontiers in Aging Neuroscience, 6(320). Impact Factor: 1.7.

Pauwels L, Swinnen SP, Beets IAM. (2014). Contextual interference in complex bimanual learning leads to better skill persistence. PloS One: doi 10.1371/journal.pone.0100906. Impact Factor: 3.2.

Solesio-Joffre E, Serbruyns L, Woolley DG, Mantini D, Beets IAM, Swinnen SP. (2014). Aging effects on the resting state motor network and interlimb coordination. Human Brain Mapping, 35(8): 3945-3961. Impact Factor: 5.9.

Boisgontier MP, Beets IAM, Duysens J, Nieuwboer A, Krampe RT, Swinnen SP. (2013). Age-related differences in attentional cost associated with postural dual tasks: increased recruitment of generic cognitive resources in older adults. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 37(8): 1824-1837. Impact Factor: 8.0.

Sisti HM, Geurts M, Gooijers J, Heitger MH, Caeyenberghs K, Beets IAM, Serbruyns L, Leemans A, Swinnen SP. (2012). Microstructural organization of corpus callosum projections to prefrontal cortex predicts bimanual motor learning. Learning and Memory, 19(8): 351-357. Impact Factor: 4.1.

Beets IAM, Macé M, Meesen RLJ, Cuypers K, Levin O, Swinnen SP. (2012). Active versus passive training of a complex bimanual task: Is prescriptive proprioceptive information sufficient for inducing motor learning? PloS One, 7(5): e37687. doi:10.1371/journal.pone.0037687. Impact Factor: 4.3.

Sisti HM, Gooijers J, Geurts M, Clerckx R, Coxon JP, Heitger MH, Caeyenberghs K, Beets IAM, Serbruyns L, Swinnen SP. (2011). Testing multiple coordination constraints with a novel bimanual visuomotor task. PloS One, 6(8): e23619. doi: 10.1371/journal.pone.0023619. Impact Factor: 4.6.

Beets IAM, ’t Hart BM, Rösler F, Henriques DYP, Einhäuser W, Fiehler K. (2010). Online action-to-perception transfer: only percept-dependent action affects perception. Vision Research, 50: 2633-2641. Impact Factor: 2.7.

Beets IAM, Rösler F, Fiehler K. (2010). Non-visual motor learning improves visual motion perception: Evidence from violating the two-thirds power law. Journal of Neurophysiology, 104:1612-1624. Impact Factor: 2.8.

Slagter HA, Johnstone T, Beets IAM, Davidson RJ. (2010). Neural competition for conscious representation across time: An fMRI study. PloS One, 5(5): e10556. doi: 10.1371/journal.pone.0010556. Impact Factor: 4.4.

 

Conference Presentations

Gooijers J, Beets IAM, Beeckmans K, Michiels K, Swinnen SP. (2015). TBI-induced alterations in brain activity: reduced neural activation during movement planning and increased activation during execution. Belgian Society for Neuroscience. Mons, Belgium.

Beets IAM, Coxon J, Gooijers J, Swinnen SP. (2014). Functional plasticity in young and older adults due to learning a new bimanual coordination task. Human Brain Mapping. Hamburg, Germany. (Poster)

Beets IAM, Coxon J, Gooijers J, Swinnen SP. (2014). Reduced neural differentiation between feedback conditions after bimanual coordination training with and without augmented visual feedback in young and older adults. Tagung experimentell arbeitender Psychologen. Gießen, Germany. (Talk)

Gooijers J, Beets IAM, Swinnen SP. (2013). Brain activation patterns for preparing and performing internally and externally guided bimanual movements in Traumatic Brain Injury (TBI). Society for Neuroscience (SfN). San Diego, CA. USA. (Poster)

Beets IAM, Coxon J, Gooijers J, Swinnen SP. (2013). Neural activation changes during acquisition of a bimanual tracking task under augmented and nonaugmented feedback conditions in elderly. Aging and Cognition. Dortmund, Germany. (Talk)

Solesio-Jofre E, Serbruyns L, Woolley DG, Beets IAM, Mantini D, Swinnen SP. (2013). Age effects on the functional connectivity of the motor network during the resting state and motor control abilities. Aging and Cognition. Dortmund, Germany. (Talk)

Beets IAM, Gooijers J, Coxon J, Swinnen SP. (2012). Neural activation changes during acquisition of a bimanual tracking task under augmented and nonaugmented feedback conditions. Society for Neuroscience (SfN). New Orleans, LA. USA. (Poster)

Beets IAM, Gooijers J, Coxon J, Swinnen SP. (2012). Neural activation changes before and after training a bimanual tracking task under augmented and nonaugmented feedback conditions. New strategies to optimize acquisition and consolidation of motor skills. Federation of European Neuroscience Societies (FENS). Barcelona, Spain. (Poster)

Fiehler K, Beets IAM, ’t Hart BM, Henriques DYP, Einhäuser W. (2011). Limb movements shape visual motion perception of ambiguous stimuli. Society for Neuroscience (SfN). Washington (DC), USA. (Poster)

Beets IAM, Macé M, Meesen R, Cuypers K, Levin O, Swinnen SP. (2011). Active vs. Passive learning of a complex bimanual motor skill: can internal models be formed with proprioceptive training and visual feedback only? Plasticity in the brain: Perceptual, spatial and motor learning. KU Leuven, Belgium. (Poster)

Fiehler K, ’t Hart BM, Beets IAM, Henriques DYP, Einhäuser W. (2010). The impact of action on perception: Evidence from ambiguous visual stimuli. European Conference on Visual Perception (ECVP). Lausanne, Switzerland. (Poster)Beets IAM, Rösler F, Fiehler K. (2009). Passive and active training of a new bimanual coordination skill. Society for Neuroscience. Chicago, USA. (Poster)

Beets IAM, Rösler F, Fiehler K. (2009). Non-visual motor learning enhances visual motion perception: Evidence from violating the two-thirds power law. Symposium University of Potsdam and Beijing Normal University. Beijing, China. (Poster)

 Beets IAM, Rösler F, Fiehler K. (2009). Non-visual motor learning enhances visual motion perception: Evidence from violating the two-thirds power law. Progress in Motor Control. Marseille, France. (Poster)

Beets IAM, Fiehler K, Rösler F. (2008). Effects of motor learning on visual elliptic speed-pattern perception. Neurowissenschaftliche Nachwuchskonferenz. Ellwangen, Germany. (Poster)

Beets IAM, Slagter HA, Johnstone T, Kelly B, Davidson RJ. (2008). Effects of threat-evoked anxiety on attention and conscious perception. Tagung experimentell arbeitender Psychologen. Marburg, Germany. (Poster)

Slagter HA, Johnstone T, Beets IAM, & Davidson RJ. (2008). Conscious perception in the attentional blink, an fMRI study. Society for Neuroscience. Washington, USA. (Poster)

Slagter HA, Beets IAM, Johnstone T, Shackman AJ, Van Reekum CM, Davidson RJ. (2007). Threat-evoked anxiety modulates attentional resource distribution. Annual Cognitive Neuroscience Society Meeting. New York, NY, USA. (Poster)